Finns det kristna yrken eller inte?

Finns det kristna yrken?

Svaret på det är nej.
Lika lite som en stat kan vara kristen, eller en bil kan vara kristen, så kan ett yrke vara kristet.
Att vara kristen är en relation med Jesus och en relation kan man bara ha om man bekänner, och bekänna är det bara människor som kan göra.

Är det då kristet att vara svarvare, butiksbiträde, pastor eller politiker?
Nej.

Inte ens pastor är ett kristet arbete, men jag återkommer till det.

Vad kan man då säga om yrken? Kan Gud kalla kristna till alla yrken?
Jag måste, eftersom jag anser att det inte finns några kristna yrken dra konsekvensen av det och säga att ja, det kan Han. Ännu mer motvilligt så behöver jag då erkänna att visst skulle Han då kunna kalla någon till politiker.

Kan då en kristen arbeta med vad som helst?
Nej, den frågan borde vara klar för var och en som känner Jesu bud (för ja Jesus ger oss bud att följa). Förr eller senare kan man i varje yrke komma till en punkt där yrket kräver att man går emot Jesu bud, att man vänder evangeliet ryggen. I en del yrken måste inte den punkten komma, i andra yrken kommer den oundvikligen.

Som svarvare kanske den punkten aldrig kommer, men den KAN komma. Ett hypotetiskt exempel är att man förväntas svarva ventiler som ska användas i krigsindustrin, eller att man får veta att företagets vins används till saker som strider mot evangeliet.
I en sådan situation finns det bara ett sätt att predika evangeliet, och det är att inte bryta mot det!
Att sprida evangeliet som svarvare i det läget innebär att SLUTA vara svarvare och istället följa Jesu bud.

Att välja Jesus framför världen, även om det betyder att säga upp sig. Ja, kristendomen kan innebära ett sådant offer. Det kan innebära döden om man är trogen Jesus!

Ta sköterska eller läkare som ett annat exempel. Det är väl ett bra, kristet, arbete där man tar hand om de sjuka och svaga. (Ja bortsett från det tvivelaktiga att många vägrar att ge vård annat än i utbyte för pengar, vilket är en annan diskussion och det är inte sant för alla.)
Nej, inte heller det är ett yrke där man alltid är trygg som kristen. I Sverige idag kan en läkare eller sköterska till exempel beordras att utföra en abort och har då ingen rätt att neka till att utföra detta. Att sprida evangeliet som sköterska eller läkare i det läget innebär att SLUTA vara sköterska eller läkare och istället följa Jesu bud.

Så långt borde det inte vara några överraskningar, utom för den som menar att det inte finns några begränsningar alls för vad man kan göra som kristen då. Men det är en helt annan diskussion som närmar sig frågan om ”vilken” Jesus man tror på.

Nästa steg blir då att fråga sig finns det yrken som är lättare eller svårare att arbeta inom som kristen? Och då blir svaret ja.

Det finns yrken som till sin natur bryter Jesu bud. Som till sin natur innebär att utföra handlingar som står i strid med Jesu bud.

Hur länge skulle det till exempel dröja innan man förväntas utföra något som strider mot Jesu bud om man väljer att bli soldat?

Inte särskilt länge skulle jag vilja påstå.

Om det inte redan från början, när man förväntas träna på att döda människor, vilket en del säkert kan tycka är OK (efter som det bara är ett spel…) så kommer det en dag då man som soldat förväntas döda andra, eller utöva våld mot någon. Skulle man teoretiskt sett kunna vara soldat fram till den dagen och då vägra att utföra order? Ja, visst, men oundvikligen kommer det komma till en punkt där man MÅSTE bryta mot sitt yrkes förutsättningar för att följa Jesu bud!

I de flesta andra yrken, som svarvare eller sköterska, så kan man säkert be att få andra arbetsuppgifter utan att få sparken, att bryta mot Jesu bud är liksom inte per definition inbyggt i arbetsbeskrivningen, vilket det är i soldatyrket.

Är man en ynklig och feg stackare så väljer man ett yrke som pastor, för då är risken minimal att man förväntas göra något som motverkar Guds Rike.
Å andra sidan så kan man vara pastor utan att predika Guds Rike också, jobbtiteln betyder noll och intet om man ändå inte väljer att följa Jesu bud!

Hur förhåller det sig då med yrket (eller uppdraget, men jag väljer att kalla det yrke) politiker?
Kan man vara politiker utan att bryta mot Jesu bud?

Ja för att svara på den frågan så kommer vi tillbaks till vad en kristen politik skulle vara.
Att ge till den som ber dig, att förlåta och vända andra kinden till, att låna ut utan att kräva igen och leva i egendomsgemenskap… det är bara några tydliga bud som Jesus ger och som är omöjliga att utföra som politiker. Det finns bara en enda politisk rörelse som ens säger sig vilja göra det, och det är ”Allt åt alla” rörelsen…

Alltid annars handlar det om att fördela resurser utefter det man anser vara rättvist enligt en politisk ideologi (och rättvisa är ett MYCKET relativt begrepp). Det innebär att några får på andras bekostnad. Rättigheter eller friheter som jag skrev om här.

Det finns alltså inget sådant som en kristen politik.

Men 10 Guds bud då? Duger inte det att föra politik efter? Är inte det kristet?
Ja, 10 Guds bud är bra. Mycket bra. Och Jesus hänvisade till dem och upplöste dem inte.
Gör det buden till specifikt kristna? Är politik utifrån budorden (och inget annat) kristen? Eller är det så att budorden hör till Lagen?
Budorden är bra, men inte specifikt kristna. Det som är specifikt kristet är Jesu bud UTÖVER lagen, eller budorden. De där konstiga, självutgivande och uppånervända buden som är en dårskap för världen…

Dessutom… Ska man föra politik efter budorden så ska man ju föra politik i den ordning som budorden prioriterar också… Hur många för politik där de tre första (i luthersk tradition) budorden är de viktigaste? Ingen!

Kan man vara politiker utan att (förr eller senare) bryta mot Jesu bud?
Jag tror inte det, politikens natur talar mot det och jag har ALDRIG träffat en politiker som inte någonsin kompromissat med sin tro för ”verklighetens” skull, men för diskussionens skull kan jag gå med på att det skulle kunna finnas någon som inte direkt bryter mot Jesu bud utan till exempel lägger ner sin röst när det handlar om sådana beslut. Jag har inte träffat alla politiker, men jag har träffat MÅNGA.

Så man kan då, teoretiskt, föra politik utan att BRYTA Jesu bud. MEN man kan inte föra politik och FÖLJA Jesu bud. Då är vi tillbaks på den där verklighetsfrånvända politiken som är praktiskt ogenomförbar. Och kan man då kalla politiken kristen, om man inte följer Jesu bud?

Kanske finns det någon ensam politiker någonstans som helt bygger sin politik på budorden och Jesu bud därutöver… Fast då bryter hen per definition mot budet att vara skild från världen…

Slutsatsen blir att ja, rent teoretiskt kan Gud kalla någon att vara politiker.
Men politiker är per definition ett sådant yrke där man förr eller senare tvingas kompromissa med Jesu bud till förmån för ”verkligheten”… Det handlar inte om OM man kommer till den punkten, utan NÄR.

Skulle Gud då kalla till ett yrke där man inte kan jobba som kristen?
Jag tror inte det, och därför tror jag inte att kristna är kallade till soldater eller politiker.
Men visst, Gud skulle kunna kalla någon dit bara för att det ska vara ett vittnesbörd när man oundvikligen tvingas lämna det.

Men då är man kristen för att man INTE utför sitt arbete, inte tvärt om.

Men fattar jag då inte att politik är att kompromissa? Att det är orimligt att ställa krav på en politker att aldrig kompromissa? Att det inte funkar att föra politik på det sätt jag föreslår?

Jo, jag förstår det mycket väl.
Och det är därför jag hävdar det jag hävdar.
Huruvida vi ska vara obrottsligt lojala mot Jesus eller inte är INTE en fråga om hamnar i gråzonen.
Jag är det inte själv alla gånger, vilket jag är plågsamt medveten om, jag är den störste syndaren av alla, ni skulle bara veta!

Problemet är att jag inte anser att saker inte är synd bara för att jag gör dessa saker eller för att jag inte kan sluta med dem!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Finns det kristna yrken eller inte?

  1. Pingback: Anabaptismen – Del 5 – Teologi (Våldet och Staten) | Hälleberget – Predikningar, funderingar och artiklar om Jesus!

Lämna en kommentar