Varför inte lära av historien?

Jag sitter just nu och skriver ihop ett PM i modern svensk kyrkohistoria utifrån att ha läst boken ”Den kristna friförsamlignen i Norden” an Gunnar Westin. En bok jag rekommenderar alla som är intresserade av GF kyrkans tre samfund att läsa om ni får tag på den.

Det som slår mig är hur vi nu inför bildandet av GF kyrkan gör på nästan exakt samma sätt som vid bildandet av Missionsförbundet en gång i tiden. det var djupt odemokratiskt då, och är det idag också!

Med risk för att få underkänt på mitt PM om Joel googlar på min text så väljer jag att klippa in lite av mitt PM här:

”Fascinerande är att läsa om hur den unga SMK bildats innan många grundläggande frågor, både teologiska och praktiska, var lösta. Arbetet med GF kyrkan blir som ett eko av denna äldre händelse, när vi nu ska skapa ett nytt samfund och medvetet förlägger svåra och möjligtvis också splittrande frågor till tiden efter bildandet.

Historien visar oss att detta var kostsamt, både när det gäller tid och energi. SMK var inte en ”kraft att räkna med” förrän många år efter sitt bildande på grund av alla dessa olösta frågor. En fråga som på den tiden var en stridsfråga, och som är det idag också, var frågan om församlingarnas självstyre. Då blandades frågan bort för att enheten skulle bevaras och de som värnade om församlingarnas självstyre och var rädda för ”präststyre” blev besvikna, på samma sätt blandas frågan bort också idag med enheten som förevändning.

Vad historien också visar oss är att det faktiskt går att göra på detta vis och att resultatet kan bli godtagbart.”

 

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar